2023/2024 навчальний рік
У 2023/2024 навчальному році освітній процес в закладі ґрунтувався на впровадженні сучасних ефективних, інноваційних технологій, створенні сприятливих психологічних умов та співпраці всіх учасників. Навчання і виховання здійснювалось державною українською мовою. Пріоритетним напрямком діяльності закладу було спрямування освітньої роботи на збереження, зміцнення психічного та фізичного здоров‘я дітей дошкільного віку в нових соціальних умовах воєнного стану.
Основними компонентами надання дітям якісних освітніх послуг стали:
- дотримання державного освітнього стандарту;
- використання різноманітних засобів освітнього впливу на дитячу особистість;
- забезпеченняінтеграції змісту освітнього процесу і зацікавленості дітей пізнанням навколишньої дійсності.
Зміст інваріантної складової забезпечується через чинну комплексну освітню програму розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», рекомендовану Міністерством освіти і науки України (лист МОН України від 14.08.2023 №1/12038-23) та освітню програму для дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт», рекомендовану Міністерством освіти і науки України (лист МОН України від 14.08.2023 №1/12038-23).
Інваріантна складова визначає обов’язковий для дітей певного віку ступінь засвоєння знань, понять, забезпечує єдність освітнього простору України, створює необхідні умови для розвитку, навчання і виховання дітей.
Для програмно-методичного забезпечення освітнього процесу використовуються навчальні видання, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання в закладах дошкільної освіти.
Варіативна складова Базового компоненту дошкільної освіти реалізується через інтеграцію змісту парціальних програм у різні види діяльності відповідно до змісту парціальних програм:
- «Україна – моя Батьківщина». Парціальна програма з національно – патріотичного виховання для дітей середнього та старшого дошкільного віку (лист МОН України від 14.08.2023 №1/12038-23).
–«Моя країна – Україна». Парціальна програма з патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку (лист МОН України від 14.08.2023 №1/12038-23).
Вимушена дистанційна форма навчання стала викликом для всіх учасників освітнього процесу: вихователів, дітей та батьків. Для того, щоб організувати якісне навчання з використанням цифрових технологій, було скоординовано роботу у зручному для всіх форматі. Для ефективної комунікації педагоги використовували батьківські чати у сервісах Viber, Telegram. Домовилися з батьками про конструктивний зворотній зв’язок, для уникнення непорозумінь — пояснили алгоритм дій та дізналися, з яких напрямів освітньої діяльності батьки потребують інформаційної допомоги. Онлайн-зустрічі відбувалися у синхронному режимі, за допомогою платформи сервісу GoogleMeet. Для тих, хто не міг приєднатися до онлайн-зустрічей, вихователі надавали інформацію у Viber - чаті. Дошкільнята мали змогу поспілкуватися з вихователями, однолітками, а педагоги – зацікавити вихованців роботою в дистанційному синхронному форматі, перевірити засвоєння матеріалу. Щотижня батьки отримували пізнавальну інформацію згідно плану: самостійно створені відеоролики з ранковою гімнастикою, ранковими зустрічами, тематичними заняттями; посиланнями на інтерактивні, дидактичні ігри, повчальні мультфільми, театралізовані вистави, веселі руханки, музичні паузи вечірню казку тощо. Використовували максимум навчальних прийомів і методів для того, щоб заняття були цікаві і доступні для сприйняття дітьми в онлайн-режимі.
Адміністрацією закладу був складений оптимальний розклад занять з дотриманням норм Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів. Відповідно до нього заняття з дітьми середнього дошкільного віку проводились не більше 10 хвилин, а з дітьми старшого дошкільного віку – не більше 15 хвилин, протягом одного дня проводили не більше 2 занять з перервою 10-15 хвилин. Решту часу та на канікулах педагогічні працівники організовували роботу в асинхронному режимі.
Аналіз роботи свідчить, що за минулий навчальний рік значно підвищився науково-теоретичний та методичний рівень організації освітньої діяльності в дистанційному форматі, посилилась увага до пошуків інтеграції освітнього процесу, модернізації форм, методів і засобів в роботі з дітьми.
Методична робота сприяла взаємному збагаченню членів педагогічного колективу педагогічними знахідками, спонукала кожного педагога до підвищення свого фахового рівня, дала змогу молодим вихователям вчитися педагогічної майстерності у старших і досвідченіших колег, забезпечувала підтримання в педагогічному колективі духу творчості, прагнення до пошуку.
Одним з пріоритетних питань методичної роботи є підвищення професійної майстерності педагога через його самоосвіту, самовдосконалення задоволення індивідуальних потреб в особистому та фаховому зростанні, активізації творчого потенціалу. З метою підвищення кваліфікації та професійного рівня протягом 2023/2024 навчального року у режимах онлайн педагогічні працівники нашого закладу активно залучалися до засідань професійних спільнот з різних освітніх напрямів БКДО, а в плані роботи були передбачені, крім колективних, індивідуальні форми роботи: самостійна робота над методичною темою, самоосвіта, докурсова та післякурсова підготовка, консультування, опрацювання фахових журналів і методичної літератури та інше.
Так, вчитель – логопед Козенко А.В., вихователь Савченко І.П., пройшли курси підвищення кваліфікації при Дніпровській академії неперервної освіти; вихователь Сверида Є.С., продовжує здобувати повну вищу освіту за рівнем бакалавра. Всі педагоги закладу були активними учасниками всеукраїнських та обласних семінарів-практикумів, вебінарів, відео та Zoom-конференцій тощо.
З метою визначення рівня оволодіння педагогами ІКТ, адміністрацією закладу було проведено анкетування «Педагог у цифровому просторі», у якому пропонувалося дати об’єктивні відповіді на запитання анкети. В анкетуванні брали участь 9 педагогів закладу, за результатами якого – 56 % (5 педагогів) володіють елементарними навичками роботи з ІКТ, систематично використовують інформаційні технології та постійно удосконалюють форми і методи роботи з ІКТ у професійній діяльності; 33 % (3 педагоги) систематично використовують ІКТ в своїй професійній діяльності і 11% (1 педагог) - не використовують ІКТ в силу різних обставин, але розуміють їх необхідність. Дана проблема поставлена на контроль, оскільки відповідно до вимог Професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» педагогічні працівники, починаючи від категорії «спеціаліст», мають володіти комп’ютером, бути здатними орієнтуватися в інформаційному просторі, ефективно використовувати ІКТ та електронні (цифрові) освітні ресурси в освітньому процесі та у професійній діяльності.
Адміністрація ЗДО працювала у постійному пошуку нового змісту, форм та методів методичної роботи, нового стилю, нових форм спілкування з людьми на засадах особистісно орієнтованого, діяльнісного, інтегрованого підходів і налагодження тісноїпартнерськоївзаємодії між дітьми та педагогами. Педагогічний колектив закладу працювалинад створенням єдиного методичного простору з інноваційною діяльністю вихователів.
Методична робота,а саме – консультації, семінари, семінари-практикуми, колективні перегляди, навчальні тренінги, ділові ігри сприяли розвитку творчості, ініціативи та були спрямовані на підвищення якості освітньогопроцесу. Протягом року провели:
- педагогічні ради: «Особливості організації діяльності ЗДО у новому навчальному році в умовах воєнного стану», «Створення безпечних умов для всіх учасників освітнього процесу», «Батьки – замовники освітніх послуг чи рівноправні партнери?», «Підсумок роботи колективу за навчальний рік».
- консультації «Як формувати власну емоційну безпеку в умовах війни», «Організація самостійної рухової діяльності – важлива складова процесу фізичного виховання», «Як подолати кризові ситуації та ліквідувати їх наслідки в освітньому середовищі», «Якими компетентностями має володіти вихователь, у групі якого є дитина з ООП» та інші методичні заходи.
Головним завданням роботи з охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки є збереження життя і здоров’я вихованців, створення і забезпечення здорових і безпечних умов праці.
Не зважаючи на те, що ЗДО працює у дистанційному режимі, у закладі проводиться систематична робота з охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту:
-ретельно опрацьовується нормативно-правова база щодо діяльності ЗДО в умовах воєнного стану;
- здійснює роботу комісія з охорони праці, призначені відповідальні;
-розроблені, затверджені та обліковані інструкції з охорони праці;
-щороку визначається готовність закладу до нового навчального року, осінньо-зимового періоду;
-організовано проходять медичні огляди працівників;
-розроблені та поетапно виконуються комплексні плани-заходи з охорони праці, цивільного захисту та пожежної безпеки;
- оновлені відповідно до сучасних реалій посадові інструкції для педагогічних працівниківта інших служб з комплексом завдань з охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту в умовах правового режиму воєнного стану.
Охорона та зміцнення здоров’я дітей, формування звички до здорового способу життя, цивільний захист були і залишаються актуальними та першочерговими завданнями дошкільного закладу.
Відповідно до норм заклад оснащений засобами пожежогасіння. У 2023 році проводилися заміри опору ізоляції, випробування внутрішніх пожежних кранів та гідрантів, діагностика вогнегасників.
Охорона та зміцнення здоров’я дітей, формування звички до здорового способу життя, цивільний захист були і залишаються актуальними та першочерговими завданнями дошкільного закладу. До колективу закладу доведені чіткі інструкції щодо реагування на небезпечні ситуації, загрози.
З колективом закладу в онлайн-режимах опрацьовані важливі матеріали з цивільного захисту, які періодично розміщувалися на сайті ЗДО та у VIBER-групах:
- План реагування на надзвичайні ситуації;
- Як діяти при сигналі «Повітряна тривога»;
- Що має бути у рюкзачку безпеки дитини»;
- Як впоратися з панікою та тривогою в умовах воєнного стану;
- Як розповідати дитині про війну;
- Допоможи собі сам! Правила надання домедичної допомоги для дітей старшого дошкільного віку;
- ДОПОМОЖИ СОБІ САМ! Правила надання домедичної допомоги для дітей старшого дошкільного віку;
- Дії населення в умовах надзвичайних ситуацій військового характеру.
Виконання освітньої програми у закладі постійно трималося на контролі, про що свідчать видані накази по ЗДО.
Достатньо уваги протягом року приділялось моніторингу досягнень вихованців. Так, у грудні 2023 травні був проведений поточний моніторинг досягнень вихованців з метою відстеження результатів освітнього процесу за півріччя, а у травні 2024 року – узагальнювальний, з метою визначення рівня досягнень дітей та виконання освітніх програм. Результати моніторингу обговорювались та підсумковій педагогічній раді.Діагностування рівня знань дітей проводилось відповідно методичного посібника «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти» за загальною редакцією: Н.М.Шаповал, О.М.Кулик, Т.В.Киричук, 2016 р. Дані вивчення є вихідним матеріалом для планування індивідуальної роботи з дошкільниками. Зокрема, для визначення шляхів та форм надання допомоги тим дітям, які мають труднощі у спілкуванні та засвоєнні знань, а також для своєчасного виявлення і подальшого розвитку нахилів і здібностей кожного вихованця.
За результатами моніторингу якості дошкільної освіти у ЗДО спостерігається відповідальне ставлення вихователів до виконання своїх професійних обов’язків, організації та проведення освітньої діяльності з вихованцями груп під час дистанційної роботи з ними і батьками у період воєнного стану в Україні. Діти старших вікових груп на достатньому та високому рівнях підготовлені до шкільних навантажень і навчання у Новій українській школі.
Підводячи підсумки роботи педагогічного колективу за І півріччя 2023//2024 н.р. слід відмітити, що освітня діяльність закладу здійснювалася у дистанційному форматі, оскільки до початку 2023/2024 навчального року було проведено опитування батьків вихованців з метою визначення форми організації освітнього процесу. В опитуванні взяли участь 96 респондентів. З опитаних батьків 72 виявили бажання проводити освітній процес із залученням дистанційних технологій.
І півріччя
Відповідно до діючих нормативно - правових документів щодо організації моніторингових досліджень та з метою підвищення якості освітнього процесу, оцінювання його результативності, визначення ефективності управлінських рішень, вивчення умов, що впливають на результативність діяльності закладу були проведені поточні моніторингові дослідження за результатами аналізу ділової документації та результатів анкетування освітнього процесу.
В закладі розроблені та затверджені "Річний навчальний план", "Річний план", "Освітня програма на 2023/2024 н.р.", "Стратегія розвитку закладу на 2023/2028 роки", "Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти", "Кодекс безпечного освітнього середовища", з якими ознайомлені і використовують в своїй роботі всі учасники освітнього процесу. Освітній процес здійснюється за розкладу занять складеним враховуючи вимоги наказу Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 року № 446 "Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності" та Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів , затвердженого наказом Міністерства охорони здоров'я України від 24.03.2016 № 234.
В грудні було проведено опитування батьків вихованців, результатами опитування, в якому взяли участь 36 респондентів, що становить 49%, було визначено, що 13 (36%) вихованців займаються, використовуючи комп'ютер, 11 (31%) - за допомогою планшету, 12 (33%) - за допомогою телефону. 97% батьків вважають, що педагогічні працівники дають необхідний обсяг знань дітям, також відзначили, що педагоги в повній мірі надають їм допомогу у навчанні та вихованні дітей шляхом проведення групових та індивідуальних консультацій. 97% батьків визнали роботу колективу в дистанційному форматі на високому рівні.
В кінці І півріччя був проведений поточний моніторинг навчальних досягнень дітей з метою відстеження результатів освітньої діяльності. За результатами моніторингу 15 ( 21%) дітей мають вищий рівень, 26 (36%) дітей - достатній рівень, 26(36%) дітей - середній рівень та 5 (7%) дітей - низький.
Отже, за результатами моніторингу якості дошкільної освіти за І півріччя у ЗДО спостерігається відповідальне ставлення педагогічних праціників до виконання своїх професійних обов’язків, організації та проведення освітньої діяльності з вихованцями та з батькам під час дистанційної роботи,
Коментарi